عقیق شجر | سنگ عقیق | سنگ فیروزه

مطالب درباره سنگ عقیق شجر ، سنگ عقیق ، سنگ فیروزه ، سنگ لاجورد ، سنگ زمرد و...

عقیق شجر | سنگ عقیق | سنگ فیروزه

مطالب درباره سنگ عقیق شجر ، سنگ عقیق ، سنگ فیروزه ، سنگ لاجورد ، سنگ زمرد و...

خرید نگین عقیق شجر انگشتر نقره مردانه دست ساز سنگ عقیق شجر

برای خرید نگین انگشتر به سایت معتبر زرسی مراجعه کنید

ویژگی های یک انگشتر فیروزه با کیفیت

پنجشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۴۵ ب.ظ

انگشتر فیروزه

بهترین‌ نوع انگشتر فیروزه

انگشتر فیروزه‌ نیشابور که‌ بهترین‌ نوع‌ و گران‌ ترین‌ است و فیروزه‌ دامغان‌ که‌ کیفیت‌ پایین‌تری‌ دارد.یکی‌ از معروف‌ ترین‌ معادن‌ فیروزه‌ در دنیا درخراسان‌ قرار گرفته‌ و به‌ همین‌ علت، این‌ استان، به‌ خصوص‌ شهر مشهد، مرکز تراش‌ و معاملات‌ عمده‌ فیروزه‌ در جهان‌ است. به‌ طوری‌ که‌ مقدار زیادی‌ فیروزه‌ استخراجی‌ از معادن‌ دیگر کشورها را در مشهد تراش‌ می‌ دهند و از آن‌ جا به‌ دیگر بازارهای‌ جهانی‌ وارد می‌ کنند.

انگشتر فیروزه‌ ای‌ که‌ در مشهد تراش‌ داده‌ می ‌شوند به‌ نام‌ فیروزه‌ خراسانی‌ مشهورند. گفتنی‌ است، یکی‌ از دیدنی ‌ترین‌ مراکز  انگشتر فیروزه‌ دنیا آستان‌ قدس‌ رضوی‌ است‌ و در مکان‌های‌ مختلف‌ آن‌ فیروزه‌های‌ نادر به‌ چشم‌ می‌ خورد.در موزه‌ جواهرات‌ ملی‌ ایران‌ در بانک‌ مرکزی، انواع‌ جواهرات‌ ساخته‌ شده‌ از فیروزه‌ با قدمت‌های‌ متفاوت‌ و در اندازه‌های‌ نادر وجود دارد که‌ در دنیا کم ‌نظیر است. انگشتر فیروزه‌ با رنگ آبی خوشرنگ، بهترین کیفیت را دارا می‌باشد و بسیار کمیاب است و در حالی‌ که رنگ سبز یا آبی کمرنگ که از ارزش کمی برخوردار است، فراوانی بیش‌ تری دارد. اشکال مختلف انگشتر فیروزه‌ شامل دانه‌ای ریز، فیروزه ریز، کمپاکت، متخلخل، کلیرای، خوشه‌ای، دندریتی و گاهی پوششی است. انگشتر فیروزه‌ ظاهراً به صورت نامتبلور و به صورت رگه و دانه‌های پراکنده در داخل سنگ مادر یافت می‌شود و غالباً به صورت نهان بلور است. میزان بلوره‌های انگشتر فیروزه‌ در طبیعت بسیار کم است و به علت جلاپذیری و رنگ جالب مورد توجه بوده است. انگشتر فیروزه‌ به رنگ‌های آبی آسمانی، آبی مایل به سبز، سبز مایل به زرد، خاکستری مایل به سبز، آبی نیلی و آبی مایل به سفید وجود دارد. رنگ آبی آسمانی نوع مرغوب آن است و سبز مایل به زرد نوع نامرغوب. در صورتی که میزان مس موجود در کانی زیاد باشد به رنگ آبی در صورتی که آهن زیاد داشته باشد به رنگ سبز و در صورت وجود آلومینیم زیاد به رنگ سفید دیده می‌شود که به ترتیب ارزش آن کاهش می‌یابد یعنی رنگ آبی با ارزش‌ترین نوع انگشتر فیروزه‌ است.

فیروزه دو رنگ را ابرش می‌نامند. بعضی انواع فیروزه را سست و سفید فام را در روغن می‌گذاشتند و رنگش موقتاً پررنگ‌ تر ولی پس از چندی رنگ آن زایل می‌شد. اگر چربی به فیروزه مالیده شود سبز می‌گردد. رنگ خاکه فیروزه سفید و گاهی سبز روشن است. فیروزه مصنوعی را از رنگ کردن سنگ “مها” به‌دست می آورند که با نام خضرا نامیده می‌شد. این فیروزه در صورت شکستن از فیروزه اصل تشخیص داده می‌شد چون سطح شکستگی آن سفید بود. فیروزه سنگ رسوبی فسفاته است. این کانی در اثر هوازدگی سنگ میزبان رنگ خود را از دست می‌دهد، لذا برای تهیه نمونه مرغوب این کانی باید از سنگ‌هایی که تحت تاثیر هوازدگی قرار نگرفته‌اند، استفاده کرد. در اثر آزمایش با فوتک فیروزه شکاف برداشته و رنگ قهوه‌ای پوسته پوسته پیدا می‌کند و رنگ شعله هم سبز مات می‌شود.

انگشتر فیروزه

تنها کانی که شباهت زیادی به فیروزه دارد (کریزوکلا) است ولی به علت اختلاف سختی می‌توان آن‌ها را از هم تشخیص داد. در اثر آزمایش با فوتک فیروزه پوسته پوسته قهوه‌ای می‌شود ولی کریزوکلا تغییر نمی‌کند.

 

جواهر فروشان برای تشخیص انگشتر فیروزه‌ از فوتک استفاده می‌کنند بدین صورت که سطح پشتی فیروزه را تحت تاثیر شعله قرار می‌دهند، سپس با ذره‌بین‌های چشمی محل حرارت داده شده را مشاهده می‌کنند. در صورت پوسته پوسته قهوه‌ای شدن فیروزه است. پیش‌تر این کانی تنها از سنگ فیروزه به دست می‌آمد ولی امروزه همانند دیگر کانی‌ها مصنوعی نیز فرآوری می‌شود به گونه‌ای که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است. آنچه در اغلب فیروزه‌ ها عمومیت دارد وجود رگه یا رگچه‌هایی سیاه یا قهوه‌ای رنگ برجسته است که مربوط به سنگ مادر تشکیل دهنده فیروزه می‌باشد. این رگه‌ها گاه در طرح‌های منظم و غیرمنظم شکل می‌گیرند که در چنین حالتی به آن شبکه عنکبوتی و در اصطلاح بازار ایران به آن فیروزه شجری می‌گویند. اگر این طرح منظم و زیبا باشد باعث افزایش ارزش فیروزه خواهد شد و اگر نامنظم و به صورت نقطه و لکه‌ای باشد از ارزش فیروزه خواهد کاست.

 

مشخصات انگشتر فیروزه‌ مرغوب

انگشتر فیروزه‌ مرغوب ‌دارای رنگ آبی سیر، جلای چینیو، سختی بالا می‌باشد.

افزایش رنگ سبز٬ پریدگی رنگ و وجود ناخالصی عواملی هستند که باعث کاهش کیفیت انگشتر فیروزه‌ می‌شوند.

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای اطلاع از خواص فیروزه به سایت زرسی مرجعه فرمایید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی